Bosonderhoud 2023

By 10 maart 2023Nieuws, Nieuws Leden

Bosonderhoud 2023

Het leek de afgelopen week al langzaam voorjaar te worden. De zon heeft voelbaar kracht als hij volop schijnt. Het moet dan wel windstil zijn, want de wind herinnert je er aan dat het pas begin maart is. Desondanks zijn de vogels weer goed te horen en komen struiken zo hier en daar uit hun winterslaap.

Ons winterwerk zit er ook bijna op. Terugkijkend was het seizoen weer veel te kort voor de hoeveelheid werk die het bos met zich meebrengt. Jaarlijks zagen we minder hout weg dan dat er bij groeit. Voor veel is dit moeilijk te geloven omdat we ons mede door het korte winterseizoen focussen op de zicht beplanting. De bomen en struiken waar de spelers onder door lopen, tegenaan kijken en soms uit moeten spelen. Veel bosgebieden die aan de buitenkant van de baan liggen beheren dan extensief, het overige wat intensiever.

En zo was dit jaar de Pluut aan de beurt. Elk jaar weer focussen we ons zoveel mogelijk op 1 van de 4 lussen, waardoor we elke 4 jaar weer terugkomen met snoeien en dunnen. Echter wordt alle beplanting jaarlijks bekeken en zijn er altijd een aantal bomen/struiken die op een andere lus prioriteit hebben, zoals bijvoorbeeld stormschade die is opgetreden, bepaalde ziekte die een boom verzwakt heeft of vernieuwde inzichten. Neem bijvoorbeeld de nieuwe rood/blauwe tee op Aak 3, daar heeft het bos een klein beetje ruimte moeten maken voor de nieuwe teebox.

Gelukkig hebben we dit jaar geen écht spelbepalende bomen/struiken hoeven ruimen. De boom die het dichts daarbij in de buurt kwam was de veld-esdoorn op Botter 3, net over het water aan de rechter kant. Die is afgelopen zomer weggezaagd nadat hij in het weekend was uitgescheurd. Het was een meerstammige boom waar rot was opgetreden in de vertakking (oksel). Altijd een gevoelige plek doordat de vertakking niet volledig vergroeid is met de stam, er vaak regenwater in de oksel blijft staan en alles dus moeilijk opdroogt.

Verder hebben we vooraan op Botter 1/Pluut 1 een doorkijkje gemaakt. Hier kan nu een beetje wind doorheen waardoor we hopen dat de rough grenzend aan dit bosvak wat meer op kan drogen. Zo’n doorkijk hebben we ook op 2 plekken tussen Botter 8 en Pluut 8 gemaakt. Daar is het niet zozeer de wind die erdoor moet kunnen, maar optisch de hole aantrekkelijker maken. De 2 “gaten” die zijn ontstaan gaan we in het voorjaar inzaaien met bloemen. Door deze velden ook te onderhouden krijgt het opschot van de gerooide bomen geen kans terug te komen. Aan het einde van Botter/Pluut 8 hebben we een stukje boomweide gecreëerd om Botter 8 wat meer te betrekken bij de baan.

Over opschot gesproken, even naar Pluut 3. Ik denk dat iedereen die afgelopen winter gespeeld heeft die kaalslag wel gezien heeft. Hier hebben we vanwege de veiligheid een aantal jaar geleden een aantal abelen moeten wegzagen. De stobben worden daarna gefreesd, echter blijven veel wortelaanlopen aanwezig in de grond. Deze hebben zoveel kracht dat er opschot ontstaat. Als haren op een hond komen er nieuwe bomen tevoorschijn. We hebben dit een aantal keer weggezaagd, maar toch niet genoeg. Het overschot heeft de overhand genomen waardoor de andere toekomst bomen/struiken volledig in de verdrukking zijn gekomen.

Wat overblijft is een aaneengesloten bosvakje zonder toekomst. De enige oplossing, hoe lastig ook,  was om alles eruit te halen en opnieuw te beginnen. En zo geschiedde. De nieuwe bomen en struiken zijn inmiddels al gearriveerd en zullen bij goed weer aankomende week de grond in gaan. Dit is bosplantsoen, grootte circa 80cm – 1mtr groot. Door deze wat dichter op elkaar te planten stimuleren ze elkaar de hoogte in te gaan. Zo ontstaat er binnen 5 jaar een aanzienlijk bosje waar, let op: tijdig gedund moet worden. Zo geven we de toekomstbomen opnieuw de ruimte écht oud te worden. Als proef zaaien we op deze plek, Pluut 3, gele mosterd onder het bosplantsoen. Het eerste jaar zal dit gebied er tijdens de bloei mooi geel bedenkt uitzien, in de hoop het eerste jaar de brandnetels zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Daarna moet het bosplantsoen ervoor gaan zorgen dat de bodem voldoende bedekt is (geen zon) zodat brandnetels minder kans krijgen.

Het antwoord gaan we samen meemaken!

Met vriendelijke groet,

Christian Nueboer, hoofdgreenkeeper